2006-09-07

Te konster


Förra hösten skrev jag om att koka tevatten och veta när det är 70 grader.
Igår hittade jag denna när jag var inne i en teaffär och tittade efter den perfekta temuggen /koppen.
Detta är en termometer för vatten och mjölk. Praktisk både när man vill ha tevatten som inte är för varmt (det är noga med temperaturen när man gör grönt te) och när man ska skumma/vispa mjölk.
Den har en klämma som gör att man kan fästa den i kastrullkanten, så man slipper bränna sig på vattenångan.
Nu har jag insett att jag har hällt för varmt vatten på teet tidigare...

Min jakt på temugg/kopp som jag nämnde ovan, beror inte på att jag är utan tekopp, utan att jag vill ha någon speciell att använda till grönt te.
Den ska vara mindre än min frukostkopp, som jag har till vanligt svart te.
Och framförallt, den ska vara god att dricka ur!
Jag vet inte hur den ser ut, utan jag går runt och tittar, har varit hos keramiker, i varuhus, antikaffärer, loppmarknader, teaffärer, presentaffärer...
Har inte hittat den än, men det är roligt att ha något att leta efter. Jag har ju annat att dricka ur till jag hittar den, så om det tar ett år, så...

Nu ska jag kurera förkylningen med lite nyttigt grönt te, det ska ju vara fullt med antioxidanter, dom måste väl vara bra mot virusar...?

11 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag är så där kinkig med mitt kaffe... speciell kopp - det ska luftas - stå och vila... Jag lider på jobbet när jag inte kan köra mitt kafferejs...

Humlan sa...

Jovisst är det lika med kaffe!
Och koppar och glas är viktigt när man ska njuta, vinet blir ju också godare i vissa glas.

Humlan sa...

P.S. Det där med att lufta och låta stå och vila låter spännande, du får gärna berätta mer!

Cornelia sa...

Oj, vad jag har slarvat med mitt gröna te inser jag nu. TErmometer skall inhandlas gensast!

Moni sa...

Förut samlade jag på muggar och koppar för att jag älskar att köpa dom.
Men det slutade jag med när blev sambo för min kära pojkvän tröttnade på övrigt husgeråd knappt fick plats för alla tekoppar...

Humlan sa...

Cornelia, man lär sig, och det är ju det roliga!

Moni, tittar jag i skåpen, så ska jag nog inte köpa något mer... men varför titta i skåpen???

Tankevågor sa...

Oj oj oj är du förkyld igen? Krya på dig! Kram

Humlan sa...

Londongirl, förkyld hela veckan, så det borde vara på tillbakagång nu... hoppas jag!

Batbut sa...

När (om) jag får tummen ur och börjar keramika igen lovar jag att fixa en perfekt (???) temugg till damen! För grönt te! Här hänger fortfarande förkylningen med, vi kanske ska åka på konvelecens resa ihop?

Humlan sa...

Battis, DET låter perfekt(!), en egendesignad mugg!
En trevlig konvelecens, är nog precis vad vi behöver!

maruschka sa...

Grönt te ska vara bra mot det mesta, jag tycker tyvärr inte att det är gott, men man kan kanske lära sig?
När det gäller muggar, kolla Indiska, de har muggar som man kan bli förälskad i resten av livet!!!*kram*