2006-09-02

Porslinet ser ut som fleece

Nu har den slagit ut, porslinsblomman som jag visade på bild nedanför.
Eftersom den har slagit ut i dag, så är många blommor fortfarande klockformade, sedan blir dom helt platta.
Tittar man närmare på en blomma, så ser den nästan ut som om den var gjord av fleece istället för vax eller porslin.
Denna luktar inte gott, men inte så starkt. Mest luktar den på kvällen, men jag känner det bara när jag går förbi fönstret.

Porslinsblommor heter Hoya på latin och är ett stort släkte.
De finns i alla storlekar och klockformade, platta eller bakåtvikta blommor, men alltid femuddiga.
Det finns dom som doftar /luktar så att de fyller ett helt rum och det finns dom som är doftlösa.
Det finns hängande och klättrande.
Det finns stora eller små blad, med eller utan fläckar (silver-grå stänk)
Det finns Hoyasamlare över hela världen och det finns föreningar för samlare.

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken härlig bild. Du måste ha en väldigt bra kamera, min klarar inte alls såna närbilder.

Humlan sa...

Tack Bloggis! Jag valde länge innan jag köpte min kamera, ett krav var bra närbilder.

Monica med yffen sa...

Vad fin den var! Det är första gången jag ser en blommande porslingsblomma. Hade en sån en gång i tiden men den dog, som alla andra blommor gör här.

Humlan sa...

Tack Monica, det finns blommor som dör här med, vissa av ålder, andra av odjur och några för att jag inte kan sköta dom som dom vill/bör bli skötta. Det är inte alltid man kan ordna den temperatur och det ljus som en viss blomma vill ha!

Anonym sa...

Så absolut jätteljuvlig!!! Har aldrig sett varken en rosa hoya eller en "fleecig" förut.

MB sa...

Men den är ju jättevacker!!! Måste nog gå ut och försöka få tag i en också.....är de svåra att sköta om?
jag har tyvärr inte några gröna fingrar :-(

Humlan sa...

Hexi, rosa passar väl dig! ;D

Maleandro, det finns flera hundra Hoyor, allt från lättskötta till "lättstötta". Detta är en Hoya compacta, den är mycket lättskött och blommar lätt hos mig.

Tankevågor sa...

Otroligt vackert! Jag har aldrig sett en rosa förut. Helt underbar. Klättrar just denna eller hänger den? Hur fick du tag på den här?

Humlan sa...

L-girl, jag fick denna i present. Den hänger, men mina rankor har blivit så långa att jag har lagt upp dem över krukan. Man kan fästa upp den på en båge också (säljs ofta så) men då får man binda upp den, för den klättrar inte själv.

Anonym sa...

Jo, det är ju min färg. LOL Har ingen hoja alls i dagsläget dock, inte ens den allra vanligaste.

Humlan sa...

Av någon anledning tänkte jag på dig när jag la ut bilden... =D

Moni sa...

Oj vad LÄCKER!
Den ser ut att vara ätbar också, som gjord av socker... :)

Humlan sa...

Monica, tack!

Moni, jag har inte vågat smaka...