2006-09-27

Fan! Fan! Fan!

Jag svär och suckar!
Jag har hittat ohyra på mina blommor!
Små eländiga röda prickar som är dom mest hopplösa smådjur att bli av med!
Det är rött spinn.
*suck*

Nu är bara frågan om jag ska spruta giftigt medel i rummet där jag sover.
Det lämnar en giftig dimma i rummet (och en äcklig lukt),
och jag ska väl helst inte vädra med en gång...
Ska jag förgifta mig för att bli av med ohyran
eller ska jag
...?
Det finns snällare metoder, man ska spruta med iskallt vatten eller med diskmedel (såpa), med eller utan sprit.
Tyvärr är det inte ofta som detta hjälper, och under tiden som man försöker med detta så sprider sig odjuren till flera blommor!
*suck*
*suck*
*suck*

13 kommentarer:

Krimskrams sa...

Såpsprit är ju klassikern, det har jag alltid hemma. Men ibland måste man ju ta till gift med. Suck! Jag minns efter en flytt när alla blommorna stått packade ihop och alla blev smittade. Jag giftsprayade alla utomhus, sen fick dom stå i källaren över natten och därefter duschade jag alla så dom inte skulle vara så giftiga att tugga på för små missar. Ohyran försvann men ormbunken led svårt av behandlingen (den överlevde tack och lov)

Humlan sa...

Jo, visst är det tråkigt.
På dessa plågoandar biter bara Ardap och Provado Plus ...om man har tur!

Monica med yffen sa...

Du kan kanske flytta de till något annat utrymme när du använder giftet?

Det låter tråkigt.

Själv har jag mest odödliga sidenväxter som inte har de problemen. De två som är levande, vill ingen lus ge sig på eftersom växterna i sig själva inte mår så bra. :)

Humlan sa...

Tyvärr Monica, i en etta finns inte så många andra utrymmen... och jag har ca 100 krukväxter, så dom är överallt!

Anonym sa...

Jesus! Etta, det blir riktigt svårt. Förråd om du har?

Anonym sa...

Tänkte komma med förslaget avdödning medelst mosning. Men det kan bli lite jobbigt att mosa småkryp på över 100 växter. Så jag tar tillbaka det förslaget...

Lycka till med dem. Jag håller tummarna för att du slipper använda gift mot dem.

Morgondimma sa...

Bespruta med DDT om så krävs.. och ta in på hotell. Rädda Hoyan!!! (Hette den så?)

Humlan sa...

Anne-Maj, jag kan ju inte förgifta grannarna i trappen eller på vinden!

Tess, jag mosar alla jag hittar, det är dom jag inte hittar som jag måste bespruta...

Morgondimma, jag upptäckte det på två Hoyor med små blad, som aldrig har blommat och som jag hoppas ska bli stora och fina någon dag. Den som jag visade bild på nyligen, den finns i köksfönstret, så den har förhoppningsvis klarat sig.

Moni sa...

Jag har ju inga vettiga råd alls, som du förstår, men jag håller tummarna för att du hittar ett sätt att ha ihjäl dom små krypen!

Tankevågor sa...

Jag tänkte också som Morgondimma.....ta in på hotell! Eller spruta dem och åk till längtande mamman där uppe och hälsa på? Usch vad trist!

Humlan sa...

Moni; Just nu blänger jag mest på dem...

L-girl; Trist var ordet! Är nog hemma några dagar till...

Anonym sa...

Tråkigt med ohyra på sina blommor. Den här blandningen har jag prövat med gott resultat och fått bort ohyra i min trädgård. Kanske värt att prova.

Blandas
2 dl ättika Perstorps
I dl Yes diskmedel
5 l vatten
Häll i diskmedlet sist!

Humlan sa...

Tack för tipset!