2006-09-03

Lite om Hoyor


Jag har fått frågor om Hoyor (porslinsblommor) men jag är inte så kunnig om dessa underbara blommor, så jag tänkte berätta lite allmänt om var man hittar information och plantor.
Jag är med i Svenska Hoya Sällskapet och på deras hemsida hittar man en hel del information och tips om utställningar och liknande i olika delar av landet.
Det finns också flera hemsidor om Hoyor, många samlare har gjort bra hemsidor med information och bilder.

Om man vill köpa en hoya, så finns stora plantor i många blomsteraffärer. Tyvärr har de ofta fel namn, eller så kallar man dem Hoya mix, där mix bara betyder att det är en blandning av arter. Det är inte alltid som personalen i blomsteraffären är medveten om att de säljer blommorna under fel namn (eller med påhittade namn), och man kan bli ganska otrevligt bemött när man ifrågasätter deras namnsättning.

Ett säkrare sätt att köpa hoyor, med rätt namn, är på Hoya Sällskapets hemsida, där finns en köp/sälj/byt -flik. Där kan man få tag på både fullvuxna plantor och sticklingar.

Sticklingar säljs också på olika evenemang runt om i landet, Trädgårdsmässan i Stockholm varje vår (mars-april) är nog den största.
De säljs också på Tradera. Där köper man ju lite på egen risk, och det kan bli dyrt när många vill ha samma stickling och budgivningen rusar iväg. (Ibland säljs även plantor där)
Det finns också odlare som säljer på nätet, både i Sverige och utomlands.

Att köpa sticklingar har ju både för- och nackdelar. De är ofta billigare, man kan få tag på en viss art som kan vara svår att hitta som planta och det är lätt att skicka (om man köper på det sättet) men det kan ju ta tid innan de blir stora och blommar.
Nu finns det folk som lyckas få småplantorna att blomma (Inte Jag!) och/eller växa snabbt (Inte heller Jag!), men man kan få vänta flera år på blomning.
Ofta säljs sticklingarna orotade, det är ett bra sätt att skicka med post (inte lika känsliga för uttorkning), men risken är att de inte får några rötter.

Till sist en Varning!
Det finns något som heter Hoya-Nojja, det är en sjukdom som lätt drabbar den som köper en hoya. Drabbas ni så är ni fast!
Risken är att ni köper mer blommor än ni har plats för /råd med /tid för.
Köper ni dem som små skott, så växer de upp och täcker plötsligt hela fönstret.
Ni skaffar hyllor med belysning, för att kunna ha dom inne i rummet.
Ni skaffar akvarium som ni gör om till små miniväxthus för de känsliga plantorna eller för att rota sticklingar fortare.
Ni börjar fundera på att skaffa ett hus med många fönster, så att blommorna ska få plats...

Kom inte och säg att jag inte varnade er!
(Bilden är på en Hoya serpens, 2 år gammal och den har aldrig blommat, knopparna torkar och ramlar av...)

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Haha! Ingen risk att jag drabbas - men min krake som inte blommat på över 20 år...

Tankevågor sa...

Jag har nyss varit och tittat till min lilla Hoya Bella, visst var det en sån, vanlig liten en jag har? Den har till min stora förvåning överlevt. Någon måste ha nått fram till den och gett den vatten. Jag gör det inte för den står i vårt "bibliotek" som nu mest innehåller flyttkartonger. Är det en sån som ska hänga? Den gjorde det hos min svärmor där jag hittade den. Just nu gör den inte det, den står bara där i fönstret och har ganska liten kruka. En blomma fick den och den var så fin men jag hann aldrig ta kort på den innan den ramlade av. Den är nog egentligen ganska ynklig. Behöver den något extra som näring eller så?

Humlan sa...

Bloggblad, har du provat att flytta den till ett annat fönster?

L-girl, ge den lite näring, om du har det hemma. Häng upp den, när du har hittat lägenheten under flyttlådorna och alla ärvda saker, omplantering kan vänta till våren, om inte rötterna har börjat rymma ur en överfylld kruka. Du ska se att den kommer igen nästa år, när du kanske har tid och möjlighet att ge den lite omvårdnad... :D

MB sa...

Tack för all matnyttig info....skall försöka få tag i en av de mer lättskötta :-)

Anonym sa...

Själv är jag ju Saintpauliot så jag vet hur lätt det är att gå ner sig blom-träsken. LOL

Humlan sa...

Maleandro, Glad att kunna vara till nytta! :-)
Denna Hoya compacta är lättskött, men det är många andra också. Läs lite på de hemsidor som finns. (Hittar du inga, så hör av dig!)

Hexi, det finns många vägar till blom-träsket! Själv har jag provat flera. Hade jag inte haft totalt fel fönsterlägen, så hade jag blivit gesneriast, förutom hoyor, bladkaktusar lite succulenter och annat...

Humlan sa...

Monica, jag satt faktiskt och bläddrade i katalogen i förra veckan, tänkte inte på tillbehören då!
Tack för tipset!

Mikusagi sa...

'hoya' låter japanskt~

Humlan sa...

Ja, kanske... hoyafilter (till kameror) är väl japanska?