2005-10-02

Meditation

Jag har ibland funderat på att prova meditation.
För flera år sedan var det någon som sa att jag
redan ägnade mig åt det när jag promenerade.
Jag gick varje dag samma väg, så fötterna hittade vägen,
ögonen bara såg och jag lät tankarna vandra fritt.

Zen-meditation lär visst vara något sådant, att man låter tankarna komma,
man ska hälsa varje tanke men inte hålla fast vid den.
Det låter som om det skulle passa mig.
Skulle kanske försöka ta reda på mer...

Idag när jag stod och lagade mat, insåg jag att
det också kan vara en avstressande och kraftsamlande sysselsättning,
precis som dom säger att meditation ska vara.
Förutsättningen är förstås att man kan laga mat ostörd
och inte är stressad av klocka eller hungriga magar...

Är det kanske målet, att hitta meditativa sysselsättningar i vardagen?

4 kommentarer:

Batbut sa...

Tror nog att det är en ganska nyttig sysselsättning, när man kan hitta ett utrymme i vardagen för kontemplation. Små förgyllda stunder, då och då, mitt i vardagens brus

Humlan sa...

Du är klok, som vanligt! Kan du inte lära ut lite av din formuleringsförmåga, jag vill också ha... *S*

Anonym sa...

Jag kan tycka det är otroligt skönt för hjärnan att diska!

Humlan sa...

Rita, det känner jag igen. Det har jag hört fler som säger.
Det kan ju också bli de stunder som Batbut skriver om.