2005-09-18

Skönt & Grönt

Lägger upp fötterna och njuuter av att inte längre behöva stå på dem.
Idag har jag trotsat vindarna och gått längs kajerna.
Framåtböjd, kisande med vindrufs i både hår och kläder.

Jag skulle på Bonsaiutställning på Östasiatiska museet. Det ligger högt upp på Skeppsholmen, så det var tur att det inte var kalla vindar som ven över staden.

Bonsaier är fascinerande, att lyckas förvandla ett litet skott till ett miniatyrträd, där varje gren, varje rotskott är övertänkt och har någon mening.
Jag har aldrig provat på det själv, men jag skulle gärna, och tittar mycket gärna.

Efter utställningen och ett litet besök i museets butik, gick jag längs blåsiga broar och kajer tillbaka till fastlandet och köpte vitt te. Har hört talas om det, och var ju tvungen att prova när jag hittade det. Vitt te är bladknoppar, som tydligen är silvrigt ludna på utsidan och därför ger ett vitt intryck.

Så min östasiatiska söndag slutar med te och fundering på om man inte skulle kunna beskära ett Paradisträd så att det blev lite bonsailikt...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag funderar också på vad jag möjligtvis skulle kunna förvandla till en bonsai.

Hälsningar En smygläsare. ;-)

Gagga sa...

Paradisträd går alldeles utmärkt att förvandla till både det ena o det andra.

Humlan sa...

Välkommen att läsa, både ni som smyger och ni som kliver in med bestämda steg!

Jo, Paradisträden kan man leka med och dessutom leker de med sig själva, formas av sig själva till fina former.

Batbut sa...

Bonsai träd är läckert, och oerhört kontemplativt! När jag blir vuxen ska jag nog börja med något sådant *S*