2007-10-01

Pilligt

Jag har äntligen gett mig på den där spetsstickningen i silkegarn, som jag så länge har velat göra. MEN
Jag är lite tveksam över modellen, vill jag verkligen ha en V-format sjal (trekant med två "ben"), eller ska jag göra en annan modell som är rektangulär? *suck* Det är inte lätt att bestämma vad som blir bäst..

Dessutom undrar jag om det finns något enkelt (enklare) sätt att sticka "p2tog tbl"?
(Det betyder; 2 aviga maskor tillsammans genom bakre maskbågen.)
Jag stickar den genom att föra högra stickan genom maskorna från vänster till höger och stickar dom avigt. Pilligt och det tar sån tid..

Nu ska jag sätta mig och stirra på stickningen igen, försöka bestämma mig för hur jag ska göra, vilken modell jag ska välja..
Den jag nu har börjat på är Ella-sjalen, ska jag fortsätta med den?

7 kommentarer:

Unknown sa...

Tänk att det kan vara så avancerat med stickning. Jag fattar som vanligt ingenting. Men du, jag tror att det blir jättefint. Du är ju superduper haj på det där med stickning. Älskar verkligen sjalar och ponchos nu när det är höst.
Lycka till! KRam

Humlan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Humlan sa...

Rosvik; Så du tycker att jag ska fortsätta på min Ellasjal? Jag kan inte säga att jag är så himla duktig, men det är roligt och rogivande. Jag hoppas att det blir bra också..
Kram

Strumpstickan sa...

Ella var en fin modell:)

Men nej, jag tror att om det står att man ska sticka 2 tills som du beskriver så finns det säkert en orsak till det också...

Lycka till, den kommer bli snygg!

Humlan sa...

Tack Monica! Jo, hoptagningen är ju sådan för att den ska ligga åt rätt håll, men jag tänkte att det kanske fanns en bra metod för att lyfta-sticka-lyftaöver.. som är enklare (men då hade dom väl skrivit det!).
Kul att du tror att den blir snygg, jag är lite tveksam till modellen, men jag älskar mönstret.

Tankevågor sa...

Det blir säkert bra hur du än får till det. Det har det ju blivit av allt jag sett dig göra.
Jag har insett att för mig är det rena grekiskan att begripa sig på det här med stickning.
Men dricka kaffe är jag bra på så.....stickcafé på Vetekatten? Javisst! :-)

Humlan sa...

L-girl; Jamen du kan ju sticka rakt fram och det finns massor med saker man kan göra med det..
På stickcafé pratar man så mycket, så där är det bäst att ha något som inte kräver räkning och läsning av beskrivning medan man stickar. Jag kan inte ta denna sjal med mig på ett sådant ställe!