2005-11-10

Te Pai Mu Tan

Sitter och dricker vitt te.
Fast det är snarast ljust brunt med en dragning åt grönt...
Jag har lärt mig och smakat grönt te, Oolongte och svart te.
Nu kan jag lägga till ett nytt: vitt te.
Det smakar inte mycket, men det är gott.
Och nyttigt!
Och varmt!
Jag fryser, jag har dragit för gardinerna för att minska draget från fönstret.
Jag har stora fönster mot söder och med starka södervindar så både knakar det och drar. Så trots att det inte är så kallt ute, så fryser jag.

Så nu sitter jag här och värmer händerna runt tekoppen.
Tekoppen med Te Pai Mu Tan.
"Ett exklusivt vitt te med outslagna knoppar. Ett kejserligt te som ger en mild och mjuk smak."
Det finns bara ett problem;
Dricker jag för mycket av det på kvällen har jag svårt att somna!
Kroppen kan vara trött, ögonen far igen och jag gäspar stort, men hjärnan går på högvarv, glasklar och klarvaken...

8 kommentarer:

Batbut sa...

Det där med te är en helt vetenskap. Själv är jag så mesig att jag fixar Earl Greay men där går gränsen. Är mer en kaffe människa, dock inte efer 15.00 för då blir det nattvak

Humlan sa...

Jag är både ock! Dricker te på morgonen, kaffe på dagen och ev te på kvällen...
Borde minska på kaffet (magen bråkar) så det blir nog mer te framöver.

Anonym sa...

Vitt te...hm. Nå't nytt att pröva.
Hopplöst med te på kvällen.
Det är så gott och mysigt med en kopp te och ett värmeljus men...sömnen...

Theron o familj sa...

Det där teet skulle jag behöva! Det hör jag det! *gäspar*.

Lyckliga Grodan sa...

jag dricker bara kaffe på morgonen.. och sedan massor av te.. mestadels gröna och kryddteer..men gärna earl grey-varianter i påsform.. det ska vara enkelt.. och gott..

Anonym sa...

Jag har inga problem att sova av vitt te, men jag dricker bara Yin Zhen, det är lite dyrare än Pai Mu Tan, men det e riktigt gott!
Det finns på www.houseoftea.se där du för övrigt finner gott om teer att prova på.

Humlan sa...

Tack Du Anonyma! Jag ska absolut testa Yin Zhen.

Anonym sa...

inga prob. De är rätt nya, houseoftea.se, men jag provade att handla och det funkade bra. Annars borde det finnas andra ställen att hitta teet på, men inte alla teställen har det teet. Inte heller alla har det färskt. Skillnaden mellan Pai Mu Tan är att det är renare vitt te, alltså mindre koffein. Lycka till!