2005-11-20

Kamp

Planterade två skott av en blomma som man, enligt expertisen, ska kunna ha både klättrande och hängande. Jag vill ha den hängande.
Nu har båda skotten skickat ut kala stänglar på ca 60cm, som greppar tag i allt i närheten och försöker klättra!
Ska jag ge med mig och ge blomman en klätterställning, eller ska jag försöka lirka loss den från de blommor /gardiner /andra krukväxters klätterbågar som de greppar tag i? Jag måste bestämma mig och sedan försöka övertala blomman att följa mitt beslut.
Hur pratar man förstånd med en blomma?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om det är till nån hjälp nu men, du kan kanske få blomman att "anstränga sig". Var sparsam med näring och vatten i början, även om den precis börjat växa. Då kanske den blir kortare? Och bladen hinner komma och blir fina innan växten sprider sig över alla andra blommor. Om det är det du vill.

Annars går sånadär stänglar bra att bryta loss utan att ta död på växten, om det skulle vara för besvärligt.
Så länge växten trivs på platsen där den står kan man få den att göra vad som helst för en...jag menar den kommer förmodligen att växa som du vill.
Hälsar
Amatör blomkrukemästaren

Humlan sa...

Tack för tipset, men det är en Hoya, dom gör ofta såhär, skickar ut en kal stam och dröjer ett bra tag innan det kommer blad. Så jag ska nog inte klippa ner den.

Jag gav upp idag och fäste upp den på en bambubåge, inte den bästa av klätterspaljeer, men det får duga. Det gjorde jag mest för att jag är rädd att bryta av stammarna när jag lirkar loss dem från deras tillfälliga "klätterträd"

PGW sa...

kan du inte använda sådana där tyngder som man hänger i hörnen på dukar på sommaren?

*nej jag vet inget om blommor jag bara improviserar*

Humlan sa...

PGW: Ingen dum idé! Hmmm...