2010-04-17

Letar, efter dofter och maskor


På kvällarna sprider det sig en doft i rummet.
Jag har fortfarande inte kommit på vilken blomma som doftar. Jag har sniffat på de två hoyor som är utslagna; Hoya serpens här ovanför och Hoya sp GPS88 nedan, men deras doft på nära håll stämmer inte med den doft som jag känner...


Jag stickar... och repar upp.
I torsdags gick jag in på Garnverket, svårt att gå förbi trots att jag har ett hem fullt med garn, och några garnnystan pratade så snällt med mig att dom fick följa med hem.
Jag trodde att jag skulle göra en halsduk med volangkant, efter eget huvud. Men när jag kom hem så insåg jag att de ju var ämnade för en Traveling Woman (ravelry-länk).
Första delen är slätstickning och perfekt att sticka på när man pratar i telefon eller tittar på TV, när jag var klar med den så insåg jag att jag hade stickat fel! Det fattades två maskor på ena sidan och istället för att repa upp 40 varv av 50, så började jag om.
Men garnet, Rowans purelife, är vackert och jag tror att det är gjort för denna sjal. Har försökt med det mönstret i ett annat garn där garnet fungerade bra men färgskiftningarna gjorde att allt bara blev oroligt och fult.
Nu har jag börjat med kantmönstret och denna gång stämmer det.

Men nu måste jag slita mig från stickning och blommor och göra lite annat.

3 kommentarer:

Annika sa...

Mysteriet med den doftande blomman...
Undrar om du kommer underfund med vilken det är?
Tills dess får du sticka och sniffa :-)
Kram!

Unknown sa...

Min vita blommade igen för ca en vecka sedan. Tätt inpå förra blomningen tycker jag. Inte för att jag klagar. Den är så fin!

Gissa vad jag har gjort?????
Jo jag har virkat en duk.
Den blev bara större och större för jag visste inte hur man skulle sluta. Tur att en kollega satte stopp för fler varv.
Ha en trevlig vecka.
kram kram

Humlan sa...

Annika; Har inte stickat en maska på två dagar! Men jag sniffar och i dag slog en ny hoya ut och den doftar också, framförallt på kvällen.
Kram!

Rosvik;När dom väl har bestämt sig så verkar dom kunna blomma titt som tätt (och med långa pauser ibland) Njut av blommorna!
Kul med virkningen! Ingen hejd på dig när du sätter igång tydligen! ;-)
Kram kram