2007-07-20

Nytt namn?

Det är väl ingen som är förvånad över att detta är en Hoya?
Det är en Hoya chlorantha, en av de första Hoyorna som jag köpte och en favorit. Den klarar mycket sol och passar i mina soliga fönster, och den doftar inte, vilket är en fördel när man är lite känslig för att sova med starkdoftande blommor. Bladen är smala och blanka och den slingrar sig fram i livet. Den är lite vild och slingrar sig gärna fast i sin omgivning, när jag skulle ta detta foto så fick jag trassla loss en ranka från en annan blomma som hängde nära..

Hoya heter ju porslinsblomma på svenska, och med det menar man oftast den "gamla, klassiska" blomman som har funnits länge i hemmen. Ska man ha ett svenskt namn på denna, så vore det väl bättre med marsipanblomma (prinsessblomma är ju redan upptaget), för den är ju grön som en prinsesstårta och ser ut som marsipan med lite florsocker på..

14 kommentarer:

PGW sa...

Ja nu när du säger det ... med lite hallonsås så :-)

Humlan sa...

Mmm,,, annars kanske en blomma som skulle passa dig (om du höll dig hemma och vattnade), med tanke på färgen?

Gagga sa...

Suveränt vacker!!! En sån har jag aldrig sett. Måste komma ihåg att fota mina hoyor nån gång. Har visst bara två sorter men i flera ex.

Morgondimma sa...

Jag tittade på en Hoya i affären (jag är sååå lättinspirerad) men med den döga dödligheten i mitt hem så var de alldeles för dyra för min kassa så jag tittar på dina istället.

Humlan sa...

Gagga; Gör det, dom är bra fotomodeller!

Dimma; Kanske mer än bara tittar...? :-) Men det tar ett tag innan små skott blommar, men det kommer oftast igång när dom har blivit lite större.

Vonkis sa...

Det har du ju helt rätt i! Du får skriva till någon hoyaförening och föreslå det.

Morgondimma sa...

Jag har mailat!!!!

Humlan sa...

Vonkis; Man kan ju alltid försöka..

Dimma; Inget har kommit... hur många varv måste det gå runt jorden? *trummar otåligt*

Morgondimma sa...

Jag har mailat igen!!!!! Avarade på ditt så nu vore det väl själve....

Humlan sa...

Inte för att jag vet vad avarade är för något.. men jag har inte fått något mail..

Unknown sa...

Hoyan är verkligen en helt fantastisk blomma. Visste inte att det fanns så många olika sorter innan jag träffade dig. De är verligen bra fotomodeller. Alltid fin fina bilder. Kram

Tankevågor sa...

Jisses vilken fin! Är den omogen eftersom den är så grön? ;-)

Läste ditt tidiga inlägg om sommarstiltjen.....skönt det låter med inre ro! Jag behöver nog gå på kurs hos dig. Kram

Humlan sa...

L-girl; Blom-kart? ;-)
Min inre balans hittade jag bl a under en tur ut till Vaxholm.. men jag har egentligen strävat efter den länge och jag uppskattar varje dag som jag lyckas behålla den. Kram

Bloggblad sa...

Fin bild och fin blomma! Jag har planterat om och flyttat på min - blänger lite då och då på den och påminner om att modern till den minsann alltid blommade hos svärmor.

Sen har jag tagit några skott - ska sätta dem i olika väderstreck och se vad som blir bäst.