2006-08-01

Hur gör jag?


Jag är självlärd när det gäller stickning, och gör ibland lite "fel", så därför tänkte jag nu skicka ut en fråga.
Jag stickar just nu med ett bandgarn, för att få det så luftigt som jag vill ha det (och för att garnet ska räcka) så stickar jag med omslag som jag sedan släpper på nästa varv.
Min fråga är; Hur släpper jag på maskan på enklaste sätt?
Utan att tappa fler maskor, trassla in stickan eller (som nu) dra av maskan med fingret. Det känns som om jag gör det väldigt klumpigt när jag använder fingrarna.

För den intresserade; Garnet är Rowan, Cotton tape och stickorna i storlek 12.

9 kommentarer:

Ilva sa...

ja du en av de dar eviga fragorna som haller igang universum! mar du battre nu? Kurera dig omsorgsfullt tills den 12....

Humlan sa...

Ilva, som du märker så tar jag det lugnt, stickar och läser, vilar och äter... bacillerna bekämpas med piller och jag tror nog att jag ska vara redo för en lååång dag!

Anonym sa...

Små ting äro stora!
Inte har jag någon svar.

Humlan sa...

Men dom stora stickorna och luftiga stickningen gör att det går fort! Jag kanske hinner färdigt innan jag får svar...

Monica med yffen sa...

Det blir nog så - att du hinner klart innan du får något svar.

Själv kan jag bara sticka slätstickning. Eller kunde i alla fall, en gång i tiden.

Tankevågor sa...

Jag har som du säkert förstår inget svar. Vet bara att när jag skulle lära mig sticka i skolan var jag expert på att släppa maskor. De bara rann iväg och inte behövde jag använda några fingrar till det. Kan bara sticka rakt fram och inte svänga. (Eller ta av kanske det heter?)

*Nyfiken i en strut undrar vad det ska bli* ????

Humlan sa...

Hihi! Skulle jag vara bättre på att svänga så skulle detta stickas i ett stycke... :D
Det är ett expriment, vi får se om det blir som jag tänkt, annars repar jag upp (igen!). Jag har tre nystan som dom sålde ut när dom slutade med (färgen/garnet?) det, jag försöker få det att räcka till något.

Bloggblad sa...

Jag kör ju numera enbart halsdukar, börjar få rätt många... men tack för att jag fick veta hur man gör när man får sådär långa maskor! Jag har sett och undrat.

Humlan sa...

Bloggis, jag gör mest sådant som inte ska sys/monteras (så mycket), gillar att sticka, inte att fästa trådar och sy ihop. Just nu är stickningen ett nöje, gör det för lusten inte behovet...