2009-06-02

Datorverkstad

Min gamla dator har varit väldigt trög på sista tiden. En orsak är att systemdisken (som är väldigt liten) har varit nästan full. Där ska det bara ligga operativsystemet och program, men det har fyllts på av något på sista tiden, vet inte om det har varit tempfiler (som jag inte har hittat) eller något annat. Har inte kunnat låta bli och fundera över om någon har använt min dator till något...

Nu har jag lagt ner en 18 månader gammal backup av grundinstallationen och sedan uppdaterat programmen och säkerhetspaketet. Nu ska jag försöka fixa installationerna av nya routern och modemet som misslyckades i vintras (det fungerar men jag kan inte logga in på dem) och sedan göra en ny backup.
Sen kan jag förhoppningsvis lägga tillbaka alla mail och fundera på vilka program jag verkligen behöver ha där, det är ju så lätt att bara ladda ner något program från nätet när man behöver det. Men snart ska nog allt fungera som vanligt igen.

Sedan borde jag väl fixa till den andra disken, städa och backa allt viktigt...
som stick- och virkmönster som jag har sparat massor av och egentligen borde strukturera upp på något sätt.

Men snart kan jag nog få ner mina bilder från kameran igen, så att jag kan börja visa bilder på lite av det som blommar här...

Håll tummarna för att jag får ordning på alltihop!

3 kommentarer:

Vonkis sa...

Gör som Maud Olofsson och behåller alla tummar jag har!

Annika sa...

Men vad otäckt om ngn varit inne i din dator.
Antar att säkra o låsta nätverk är lätta att ta sig in i om ngn verkligen vill.
USCH.
Håller tummarna för dig för jag vet ju hur hemskt det är när datorn strular!!!
Kram!!

Humlan sa...

Vonkis; Tack, det behövs nog fortfarande.

Annika; Vet inte om någon har varit inne/lagrat otyg på min dator, men nu är det iaf borta. Jag har fortfarande inte helt koll på mitt mailarkiv och dessutom lyckades nya mail smita in i en fil som jag inte skulle ha kvar... nu vet jag inte hur jag ska få fatt på dem, så det är lite fixande kvar. Men jag har iaf kontakt med omvärlden igen.