2007-02-27

Hur?

Vad jag undrar när jag står i tvättstugan och tar hand om tvätten;
Hur viker man dra-på-lakan i strechtrikå så att det inte bara blir en stor tygklump som ligger i linneskåpet?
Hur manglar man utan att det blir veck?
Hur drar man ut kanterna på handduken eller örngottet så att den inte veckar ihop sig igen, innan den kommer in i mangeln? (Och utan att blöta allt så att det måste ligga och torka några timmar innan man kan lägga in det i skåpet!)
Hur lyckas jag slå tummen blodig i tvättstugan?

Hur tråkigt är det egentligen med tvättstuga?

9 kommentarer:

Cornelia sa...

När det gäller handdukar och örngott (och dukar med för den delen) - mangla när de är blöta och häng in dem i torkskåpen sen. Alltså i omvänd ordning. Då håller de sig släta. När det gäller dragpålakandet har jag inget tips.

Humlan sa...

Jo, jag brukar göra så med dukar, men med mycket handdukar och örngott så blir det fort fullt i lilla torkskåpet.. jag får väl leva med vecken.

Strumpstickan sa...

Jättetråkigt! Så gubben får ta hand om den:)

Bloggblad sa...

Du får väl göra som min mamma: Både mangla och stryka... (Och hon jobbade heltid, jodå.)

Jag ärvde hennes gamla mangel, jag manglar för att få plats med grejerna i linneskåpet (jag kör dom väldigt fuktiga) MEN tyvärr ärvde jag inte ordningssinnet. Stryka manglad tvätt? Aldrig.

Humlan sa...

Bloggblad, det ska vara VÄLDIGT stora veck på något som ska ligga framme för att jag ska stryka det manglade. Däremot så manglar ELLER stryker jag normalt kökslinne och örngott, gillar när det är slätt. Det blir mjukare och glansigare yta med mangel, men som sagt; Veck!
Men jag stryker också för att de ska få plats, det är ju väldigt stor skillnad på skrynkligt och slätt i linneskåpet (och jag har alldeles för fullt...)

Strumpstickan sa...

Ge bort några lakan till loppis och få mera plats?

Bloggblad sa...

Ja, eller klipp mönster av dem.... :)

Jag är faktiskt rätt kinkig med dukar - de ska vara släta och fina, men annars...

Humlan sa...

Bloggis; Jag glömde ett inte :-), det skulle vara det som inte ligger framme (dvs lakan) som jag inte stryker. Dukar vill jag ha släta och fina.

Strumpstickan, jag har varit på väg till klädinsamlingen i månader, det har alltid varit annat som fått ta den kraften i anspråk, det blir ju lätt så när man har begränsade krafttillgångar.

Moni sa...

Tvättstuga är sjukt tråkigt.