2005-12-07

Mörker

Strömlös i stan...
Jag har suttit i stearinljusens sken i kväll och stickat.
Det var vad jag kunde göra i det skenet.
Strax före 8 i kväll blev det mörkt och tyst... strömen gick... i hela lägenheten.
Men i trappan var det ljust.
Så jag tände ett ljus, letade reda på ficklampan och gick till proppskåpet.
Alla proppar var hela.
Till huvudproppskåpet ... även där var proppen hel.
Gick ut i trappen och hörde röster på våningarna nedanför. Det var mina grannar som också var strömlösa i hela eller delar av lägenheten. Det lustiga är att lägenheterna ligger under varandra, men alla våningar var inte drabbade på samma sätt. Jag hade helt mörkt, andra hade halva lägenheten mörk och någon var inte alls drabbad!
Vi kunde inte göra något själva, utan fick ringa efter hjälp, och vänta...
Det tog 1½ timme.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gött det fixade sej så snabbt!
Tänk på dom krakarna efter stormen som blev utan ström i flera veckor!
Vilken mardröm för oss mörkrädda!

Humlan sa...

Rita, det går inte att jämföra med ett elavbrott där man inte vet när strömmen kommer tillbaka, här var det ju bara ett litet fel. Det var mest att kolla om det var bara jag som drabbats och om någon hade ringt efter hjälp. Jag tänkte mest på frysen, det är väl det vanliga när man är utan el...

Anonym sa...

mysigt med levande ljus :)
jag undrar hur det är att leva i ett land där man har ström bara några få timmar om dagen?... (om ens det)

Humlan sa...

Det blir en helt annan sak när man planerar för strömlöshet, i storstäderna i detta land, där räknar man med att ha ström.