2013-01-03

Januari

Vad gör man de första dagarna i januari? När dagarna fortfarande är korta och ljuset svagt.


Man kan börja med ett nytt handarbete.
Testa en ny teknik.
 

Jag har länge haft ett silkegarn som jag har testat till olika saker men inget har varit rätt.
I november gick jag en krokningskurs och började då kroka med kort krokningsnål. Jag har krokat spetsmönster, förkortade varv och lite annat. Mitt i allt detta så hamnade jag på en sida med en helt ny krokningsmetod som såg rolig ut.



Detta är krokning med omslag. Jag inser att detta garn inte är det lättaste att använda till denna metod. Det är mycket pillande och chansande när maskorna ska hamna på rätt ställe... jag skulle nästan behöva ett förstoringsglas för att se var jag ska sticka in kroken. I början blev det inte alltid rätt, men det bjuder jag på. Man krokar genom maskorna, så det bli inte en fram- och en baksida som det brukar vara när man krokar, och det rullar sig inte i kanterna! Detta är tänkt att bli en halsduk och äntligen har jag hittat rätt projekt för mitt silkegarn!

4 kommentarer:

Annika sa...

God fortsättning, Humlan!
Vad trevligt att du firade jul norröver.
Synd att du inte plåtade så mkt :-)
Din nya stickning ser spännande ut. Snygga färger!
Kram!

Humlan sa...

Detsamma Annika!
Jo, julhelgen blev verkligen härlig, men ibland är man så upptagen med att uppleva att det lite blir så mycket plåtat...

Vi får se vad det blir av detta handarbete, garnet är fint och jag har försökt flera tekniker innan jag hittade denna som verkligen har en chans att göra garnet rättvisa.

Kram!

Tankevågor sa...

Tänk att det kan vara så olika med hur man associerar till saker och ting. När du pratar om att kroka....ja då tänker jag på när jag var liten och lärde mig göra i ordning långreven. Min pappa visade mig hur man agnade alla krokarna som man sen skulle få fisk på.

Ibland går tankevågorna verkligen krokiga vägar....men du det är vackert det där DU gör när du krokar! :-)


KRAM!

Humlan sa...

L-girl; Jag håller med dig, "kroka" finns i flera sammanhang och fiske är ett av dom. Men mormor lärde mig kroka när jag var barn. Det jag har gjort på senare år är rundkrokat korgar, dom tror jag att du har sett här hemma, eller hur?
Jag tror att detta arbete kan bli bra, det är pilligt och kommer nog att ta tid, men vad gör det!

KRAM!