2010-11-19

Lite tilltufsad

Efter höstens alla förkylningar känner jag mig lite som julkaktusen på bilden, lite ostruken och tilltufsad. Men jag vet inte varför blomman har blivit så skrynklig, den var det förra året också.

Det kommer fler bilder på julkaktusar, men just nu är datorn så seg att jag inte orkar sitta och vänta på att något ska hända (jag hinner skriva en halv mening innan den kommer upp på skärmen, så att rätta felskrivningar tar en jättetid...och jag är inte så van att skriva som jag var en gång, så det blir en hel del fel).

p.s. Jag ser novemberkaktusar och julkaktusar som samma sort (Schlumbergera) och kallar dom julkaktus oavsett när dom blommar. Mina brukar blomma oktober till mars, men det har hänt att dom har blommat mitt i sommaren också. På engelska så heter blomman Christmas Cacti, så därför får mina heta julkaktusar.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Min kaktus blommar också med skrynkliga blommor som ser halvvissna ut, direkt ur knoppen... Så jag tittar på långt håll, då är det OK!
Hoppas du snart återvinner krafterna, förkylningar tar mer must ur en än man tänker på.

Humlan sa...

Cecilia; Jag gillar min lite tuffsiga kaktus! Den passar mig och dessutom så är den så olik de andra (som kommer på bild snart).
Förkylningar går över, även om det ibland tar tid. Det är min tröst denna höst.