2010-01-29

I går

I går skulle jag lämna staden och besöka naturen.
Typiskt att boka in det när vädret beslutar ösa över oss snö och blåst,
men det är den årstiden så det är väl bara att pulsa på.
Jag hade tur i alla fall, bussarna gick och vägarna var framkomliga.

Jag är trött på att halka runt i modden, spana upp mot taken efter istappar och kliva över skitiga snövallar, så det var precis rätt tid att ge sig ut till den vita snön och fågelsången!


Och minsann, hade dom inte hunnit ploga gångvägarna redan på förmiddagen!
Det var lättare att ta sig fram än inne i stan.
Och det var vitt!

Kan inte låta bli att undra vad det är som sticker upp bakom planket!


När jag äntligen hade fått igång kameran igen så passade jag på att fotografera en blommande Hoya när jag kom hem.

Detta är Hoya carnosa exotica.
Jag borde ha fått med lite blad också, dom är grön-vit-röda (fast jag tycker att det kunde vara lite mer rött!) och nog så dekorativa i sig själv.


Jag har valt mina Hoyor efter blad mer än efter blommor. Vissa av dom blommar visserligen ofta men oftast är det ju en bladväxt och man ska ju gilla blomman då också.

Blommorna får hänga med i rubriken ett tag också.

5 kommentarer:

Vonkis sa...

Skönt att slippa gå omkring och slira inne i stan och den där hoyan gick inte av för hackor den heller.

Tankevågor sa...

Oj vilken vacker Hoya!!!

Vet du vi var i dina kvarter idag och slirade och jag håller med dig! Moddigt och svårt att ta sig fram....

Men sen gick vi söderut och ner till vattnet bara några kvarter från dig och där var snön vit och vacker....och inga istappar. Men burr vad kallt! Minus 13 i morse.

Ha en skön lördagskväll!

Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Jajamensan, det är svårforcerat därute i all smön. Men dina hoyor är fina!!!

Annika sa...

Usch, det läskigaste inne i stan på vintern är istapparna. Jag går ständigt och sneglar upp¨t då jag är hemma på vintern. Riktigt otäckt.
Så du for ut till the burbs och plåtade lite. FINA bilder!!!
Kram!!!

Humlan sa...

Vonkis; Ja, det var skönt att komma ut lite. Hoyorna tål oftast att titta närmare på, kul att du gillar den.

L-girl; Tack! Kul att du gillar hoyan. Visst är det slirigt här, men när man lämnar modden så är den här vintern riktigt vacker...
Kram!

K-häxan; Tack! Roligt att du gillar mina hoyor!

Annika; Visst är istapparna hemska. Det är varningar för istappar överallt men folk struntar i dom och går ändå på trotoaren, kanske för att bilarna tycker att dom har ensamrätt på gatan...
Kul att du gillade bilderna!
Kram!