2008-05-13

Historisk skönhetsvård

Man samlar ihop mycket på 70 år. I helgen har jag varit med och försökt tömma ett hus som är fullt av historia, minnen och damm. Mina farbröder har arbetat långa dagar, i flera veckor för att tömma huset och göra det presentabelt. Nu ska farmors hus säljas.
Det tråkiga är att man har så lite plats i sitt lilla hem, jag skulle så gärna ta några möbler och ännu fler saker som nu kommer att slängas. En avdelning som jag fick med mig hem för att gå igenom och sedan ev slänga är handarbete. I dag har jag suttit och bläddrat i stick- och virkböcker från 30-talet som dessutom är fulla med tidningsurklipp. Det är roligt att se beskrivningarna, men ibland är det ännu roligare att läsa på baksidan.

Bl a hittade jag "Permanentondulering för semestern" (från 1946)
Där läser jag att man ska förbereda sig för semestern med att permaneta håret några veckor innan, så att håret hinner återhämta sig innan det blir utsatt för sol och saltmättad luft. Låter klokt, men jag blir inte klok på det här med champonering, är det samma som schamponering och alltså en vanlig hårtvätt? Hur sällan tvättade man då håret?
Jag läser;

"Tre à fyra veckor bör håret få på sig för att återfå något av den naturliga olja, som försvinner efter en permanent. Dessutom hinner man med en oljeinpackning innan nästa champonering, vilket bör ske så nära avresan som möjligt"

Dom talar om att ifall man inte har tid eller råd att göra inpackning hos frisören så kan man göra det själv, det är bra att göra det både före och efter permanent.

"Vanlig matolja är utomordentligt bra och håret dränkes in med denna, som inte får tvättats bort förrän efter tre dagar om den skall göra verklig nytta. Det blir tre olidliga dagar, ty alla avskyr vi att gå med fett hår, men här kommer turbanen oss till hjälp. Även inomhus kan man ha denna klädsamma huvudbonad på sig."

Nu vet vi varför det var modernt med turban, alla kvinnor gick omkring med matolja i håret.
Innan man reser iväg på semestern så bör man gå till frisörskan och få håret tvättat och lagt

"...för att det skall bli hållbart under landsvistelsen. Krama hårtopparna lite då och då under denna tid med den olja, som är kvar på händerna sedan ni sololjat er."

Hur var det nu, skulle man alltså inte tvätta håret alls under semestern och bara en gång innan man åkte iväg?

6 kommentarer:

PGW sa...

Matolja och turban ... och på sommaren inför semestern också. Tänk vad gosigt det måste lukta :-)

Anonym sa...

Men oj... Var det så de höll på? Jag som tyckte att det var hemskt nog med limpor i håret på 50-60-talet.

Humlan sa...

PGW; Hm, vet inte om jag vill tänka på det... :o)

Monica; Jag undrar om det är någon mer mat dom har haft i håret?

Lyckliga Grodan sa...

hihi..
ska nog testa det där och se om man kan få eget sovrum i sommarstugan..
;)

Humlan sa...

Grodan; Ja, det kanske är modellen för eget rum! ;o)

PGW sa...

Aha, Grodan är något på spåren tror jag. Det här är en väldigt litterär grej, det har inget med skönhet att göra egentligen. Se vidare i Virginia Wolfs A room of ones own.