2006-07-22

Lördag kväll


Plockar fram ståltråd, hovtång, plattång och bambubågar.
Gör nya klätterställningar till mina Hoyor, vissa växer fort och klättrar villigt, så de behöver något eget att klättra på.

Visste ni att blommor växer motsols?
Det lärde jag mig av en Hoyasamlare
Hon har en bra metallbåge (eller snarare rör) som nog är den bästa båge/spalje jag har sett för klättrande krukväxter.
Tyvärr verkar den inte finnas att köpa längre. Jag har sett den i affären, men det har varit i en kruka med krukväxt och allt, så då måste jag köpa blomman som klättrar på den också och den har jag inte velat ha.
Mina bågar blev rätt fina, men de kommer ruttna efter ett tag, så metallspalje är en bättre lösning.
Det är ingen Hoya på bilden, det än en orkidé.

3 kommentarer:

Batbut sa...

Kan Du inte lite försynt fråga affären var de har fått sina bågar ifrån? Å andra sidan, då skulle Du bli av med en hobby - bågtillverkningen. Fast då skulle Du hinna sticka mer väskor. osv osv osv

Humlan sa...

Det är just det där med osv osv!

Men bågarna är av metall, förmodligen svetsade (lödda?) och kräver nog endel kunskap och utrustning. Annars skulle det nog kunna bli en lönande hobby, jag känner till flera medlemmar i Hoyasällskapet som jagar "klätterställningar"!

Anonym sa...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»